Polish Conference on Cultural Economics 2022
11:00-12:15 Panel: „Stan i potrzeby badań ilościowych kultury w Polsce”
Uczestnicy/czki
prof. dr hab. Barbara Fatyga, Katedra Metod Badania Kultury ISNS UW
Kierowniczka Katedry Metod Badania Kultury i Pracowni Ośrodka Badań Młodzieży w ISNS UW. Prezeska Zarządu kończącej działalność Fundacji Obserwatorium Żywej Kultury. Sieć Badawcza. Z wykształcenia kulturoznawczyni, z zainteresowań antropolożka i socjolożka młodzieży, kultury i pasjonatka metodologii badań społeczno-kulturowych. Twórczyni (wraz z prof. Aldoną Jawłowską) specjalizacji Antropologia Współczesności w ISNS UW. W zakresie badań instytucji kultury zrealizowała wiele projektów lokalnych i ogólnopolskich, pracując w różnych zespołach. Badała przede wszystkim funkcjonowanie instytucji oraz ich znaczenie dla uczestnictwa w kulturze. W 2019 roku przeprowadziła m.in. szczegółową analizę funkcjonowania środowiska instytucjonalnego kultury dla dzieci i młodzieży w trzech polskich gminach.
dr Wojciech Hardy, Wydział Nauk Ekonomicznych UW
Ekonomista, adiunkt Katedy Transformacji Technologicznej. Członek grup badawczych Association for Cultural Economics Poland – ACEP, Digital Economy Lab – DELab oraz LabFam. W badaniach zajmuje się tematyką cyfryzacji, rozrywki cyfrowej i kultury w internecie oraz platform, a także wpływem technologii na rynek pracy i dzietność. Pracował w dwóch projektach poświęconych piractwu internetowemu (z czego jednym kierował). Obecnie prowadzi 5-osobowy projekt poświęcony ekonomii uwagi (ang. attention economics) na przykładzie rynków cyfrowej rozrywki. W swoich ostatnich badaniach stawia na tworzenie nowych baz danych zbierając informacje dostępne w internecie za pomocą zautomatyzowanych narzędzi.
prof. dr hab. Dorota Ilczuk, Centrum Badań nad Gospodarką Kreatywną SWPS
Ekonomistka i teoretyczka zarządzania w kulturze i przemysłach kreatywnych. Fundatorka i pierwsza prezeska Fundacji Pro Cultura. Od 2017 roku kieruje Centrum Badań nad Gospodarką Kreatywną Uniwersytetu SWPS, na którym stworzyła również program specjalności Menedżer, Agent, Producent. MAP na Kulturoznawstwie. Prowadzi zajęcia w Szkole Głównej Handlowej i na Uniwersytecie Muzycznym w Warszawie. Jest członkinią Europejskiego Parlamentu Kulturalnego. Należy do Rady Naukowej Biblioteki Publicznej m.st. Warszawy. Współpracuje z zagranicznymi organizacjami i towarzystwami naukowymi, takimi jak Rada Europy, Komisja Europejska, ERICArts, Association for Cultural Economics International (ACEI). Od roku 2019 r. należy do Zespołu Ekspertów powołanych przez ministra kultury ds. ustawy o artyście zawodowym. W ostatnich dziesięciu latach swoje badania z zakresu ekonomii kultury i polityki kulturalnej koncentruje wokół zagadnień rynku pracy artystów.
Piotr Lewandowski, Instytut Badań Strukturalnych – IBS
Ekonomista i prezes zarządu Fundacji Naukowej Instytut Badań Strukturalnych. Członek grupy IZA Research Fellows, największej na świecie sieci ekonomistów rynku pracy. W przeszłości pracownik Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Naukowo zajmuje się głównie wpływem postępu technologicznego na rynek pracy, segmentacją rynku pracy, płacą minimalną. Twórca i redaktor webzine’u muzycznego PopUp (www.popupmusic.pl). W latach 2011-2016 członek jury nagrody Paszporty Polityki w kategorii Muzyka Popularna.

dr Paweł Płoski, Wiedza o Teatrze, Akademia Teatralna im. A. Zelwerowicza w Warszawie
Teatrolog, redaktor, badacz polityki kulturalnej i organizacji teatru. Wykładowca warszawskiej Akademii Teatralnej. Od 2019 dziekan Wiedzy o Teatrze AT. W latach 2016-2019 pełnomocnik dziekana ds. studenckich. Od 2020 wiceprezes Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych. Od 2021 wiceprzewodniczący Rady ds. Instytucji Artystycznych przy MKiDN. Od 2022 dyrektorm Muzeum Karykatury w Warszawie. Kierownik działu literackiego Teatru Narodowego (2009-2020). Redaktor miesięcznika „Teatr” (2007-2016). Redaktor serii książkowej „Teatr. Krytycy” wydawanej przez Instytut Książki (2014-2016), w której redagował tomy tekstów Jerzego Koeniga i Janusza Majcherka. Jeden z koordynatorów obchodów stulecia urodzin Erwina Axera (2017). Jako ekspert współpracował z MKiDN oraz wieloma instytucjami kultury teatralnej w Polsce.
Stanisław Trzciński, STX Music Solutions i Centrum Badań nad Gospodarką Kreatywną SWPS
Kulturoznawca, wykładowca akademicki, przedsiębiorca, menedżer kultury, organizator koncertów, wydawca i dziennikarz muzyczny. Członek zespołu Centrum Badań nad Gospodarką Kreatywną Uniwersytetu SWPS. Gościnnie wykłada w Collegium Civitas w Warszawie. Niedawno obronił doktorat opisujący typologie odbiorców muzyki w dobie cyfryzacji. Prezes zarządu STX Music Solutions, właściciel portalu PrzestrzenMuzyki.pl Zorganizował 12 gal wręczenia Nagród Muzycznych Fryderyk. Zrealizował ponad 150 koncertów artystów polskich i zagranicznych, a także liczne imprezy masowe i festiwale muzyczne. Dyrektor A&R Universal Music Polska (1995-2000). Związany z Radiem PiN i Radiospacją.
Prowadzenie
dr Jarosław Górski, Wydział Nauk Ekonomicznych UW
Prakademik. Łączy praktykę zawodową (konsulting) z wiedzą i doświadczeniem naukowym oraz dydaktycznym na uczelni. Doktor nauk ekonomicznych. Adiunkt na Wydziale Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego w Katedrze Zarządzania i Technologii Informacyjnych. Kierownik studiów podyplomowych „Innowacyjna gospodarka. Rola polityki ekonomicznej”. Członek zarządu Fundacji Best Place – Europejski Instytut Marketingu Miejsc, członek – założyciel International Place Branding Association, doradca prezesa Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego, doradca miast w Związku Miast Polskich. Wykładowca studiów Executive MBA w ochronie zdrowia realizowanych przez Szkołę Główną Handlową i Warszawski Uniwersytet Medyczny. Trener EY Academy of Business.
dr Aleksandra Wiśniewska, Wydział Nauk Ekonomicznych UW, ACEP
Ekonomistka kultury i praktyczka kultury. Adiunktka na Wydziale Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego, współpracowniczka Akademii Teatralnej w Warszawie, wykładowczyni ekonomii kultury, ekonomii teatru i produkcji teatralnej. Absolwentka stypendium Fulbrighta na Uniwersytecie Harvarda w USA. Badawczo zainteresowana wartością kultury – ekonomiczną, społeczną i artystyczną. Kierowniczka produkcji teatralnej, w latach 2015-2022 związana z Teatrem Studio w Warszawie.