Zespół ACEP z przyjemnością zaprasza na pierwszą Polską Konferencję Ekonomii Kultury! Konferencja organizowana wraz z Uniwersytetem Warszawskim odbędzie się już 24. listopada w Warszawie. Wydarzenie będzie okazją do poznania osób zajmujących się tematyką kultury od strony akademickiej, przestrzenią do wymiany poglądów i przedstawienia swoich aktualnych projektów oraz podstawą do przyszłej współpracy między badaczkami i badaczami z różnych ośrodków. Mamy nadzieję na Państwa liczne przybycie i wspólne uczynienie tego wydarzenia sukcesem!
Transmisja na żywo z wykładów otwartych (więcej informacji)
Data i miejsce
Konferencja odbędzie się 24. listopada 2022 roku w nowym budynku naukowo-dydaktycznym UW przy ul. Dobrej 55 w Warszawie. Budynek zlokalizowany jest na przeciwko Biblioteki Uniwersyteckiej (BUW), na warszawskim Powiślu.
Adres: ul. Dobra 55, Warszawa
Sale: 0.410 (otwarcie konferencji, wykłady) oraz 1.110 (część warsztatowa)
Dojazd:
Zachęcamy do korzystania z Warszawskiego Transportu Publicznego. Szczegóły dojazdu z każdego miejsca na terenie Warszawy można sprawdzić za pośrednictwem stron Google Maps i Jakdojade, wpisując BIBLIOTEKA UNIWERSYTECKA jako miejsce docelowe. Biletomaty znajdą Państwo większości pojazdów, w okolicach przystanków i stacji metra.
Bezpośrednio przy budynku znajduje się przystanek autobusowy Biblioteka Uniwersytecka. W pobliżu są także przystanki autobusowe: Dobra (200 m), Browarna (250 m), Karowa (300 m) oraz Zajęcza (400 m), a także stacja M2 Centrum Nauki Kopernik (600m).
Z Dworca Centralnego można bezpośrednio dojechać autobusem linii 127 (rozkład).
Z Kampusu UW przy Krakowskim Przedmieściu można bezpośrednio dojechać autobusem linii 106 z przystanku Uniwersytet 01 (rozkład) lub przejść piechotą przez ul. Lipową (ok. 700 m).
# konferencji: #ACEPconference
Wykłady otwarte (po angielsku)
Zapraszamy na wykłady otwarte o godzinie 10:00 i 15:00 (jak w poniższym harmonogramie). Uczestnictwo będzie możliwe
- stacjonarnie: w auli 0.410 nowego budynku naukowo-dydaktycznym Wydziału Neofilologii Uniwersytetu Warszawskiego przy ul. Dobrej 55 w Warszawie. W przypadku uczestnictwa stacjonarnie w wykładzie prof. Borowieckiego prosimy o przybycie o 9:45 (wykład odbędzie się bezpośrednio po otwarciu konferencji, zaplanowanym na 9:45-10:00, nie planujemy przerwy między otwarciem a wykładem).
- online: na stronie konferencji, gdzie umieszczona zostanie transmisja na żywo z wykładów.
Rejestracja na wykłady nie jest konieczna. Więcej o wykładach tutaj.
Program
Data: 24.11.2022 (czwartek)
9:15: Początek rejestracji
Część I
9:45 – 10:00: Otwarcie konferencji
10:00 – 10:50: „What Drives the Creativity of Music Composers? Some Insights from Economic History of the Arts” (prof. Karol Borowiecki, University of Southern Denmark) – wykład otwarty w jęz. angielskim (abstrakt i transmisja)
10:50 – 11:00: przerwa kawowa
Część II. Mapowanie badań ilościowych kultury w Polsce
11:00 – 12:15: Panel: „Stan i potrzeby badań ilościowych kultury w Polsce” (prof. dr hab. Barbara Fatyga, Katedra Metod Badania Kultury ISNS UW; dr Wojciech Hardy, Wydział Nauk Ekonomicznych UW; prof. dr hab. Dorota Ilczuk, Centrum Badań nad Gospodarką Kreatywną SWPS; Piotr Lewandowski, Instytut Badań Strukturalnych – IBS; dr Paweł Płoski, Wiedza o Teatrze, Akademia Teatralna im. A. Zelwerowicza w Warszawie; Stanisław Trzciński, STX Music Solutions i Centrum Badań nad Gospodarką Kreatywną SWPS; prowadzenie dr Jarosław Górski i dr Aleksandra Wiśniewska, Wydział Nauk Ekonomicznych UW) (więcej o panelist(k)ach)
12:15 – 12:30: Ekonomia kultury na świecie. Association for Cultural Economics International (prof. Karol Borowiecki, University of Southern Denmark)
12:30 – 13:15: lunch
13:15 – 14:45 (sala 1.110): Warsztaty „Mapowanie badań ilościowych kultury w Polsce” (prowadzenie dr Jarosław Górski i dr Aleksandra Wiśniewska, WNE UW)
Celem warsztatów jest próba identyfikacji ośrodków, zespołów oraz projektów badawczych realizowanych w zakresie (głównie) ilościowych badań kultury w Polsce, wraz ze wskazaniem potencjału współpracy pomiędzy ośrodkami. Cel zostanie zrealizowany poprzez pracę warsztatową 6 zespołów przy stolikach tematycznych, dotyczącą wskazanych przez uczestników i uczestniczki konferencji 6 obszarów tematycznych:
- Polityki kulturalne i finansowanie kultury (liderka: dr Joanna Sanetra-Szeliga, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, sekretarz: mgr Anna Karpińska, Uniwersytet SWPS)
- Uczestnictwo w kulturze (lider: tba, sekretarz: mgr Jakub Sokołowski, Uniwersytet Warszawski)
- Instytucje kultury (lider: dr hab. Wawrzyniec Rudolf, prof. UŁ, Uniwersytet Łódzki, sekretarze: dr Grzegorz Paluszak, Uniwersytet Warszawski, mgr Piotr Wąsowski, Szkoła Główna Handlowa)
- Dziedzictwo kultury i muzea (liderzy: dr hab. Monika Murzyn-Kupisz, prof. UJ, dr hab. Jarosław Działek, prof. UJ, Uniwersytet Jagielloński, sekretarz: mgr Bartosz Jusypenko, Uniwersytet Warszawski)
- Kultura popularna i nowe media (liderka: dr hab. Blanka Brzozowska, Uniwersytet Łódzki sekretarz: mgr Satia Rożynek, Uniwersytet Warszawski)
- Teatr, muzyka, film (liderka: prof. Honorata Sosnowska, Szkoła Główna Handlowa, sekretarz: mgr Emilia Cholewicka, Uniwersytet SWPS)
14:45 – 15:00: przerwa kawowa
Część III
15:00 – 16:30: „Values of Arts and Culture” (prof. Trine Bille, Copenhagen Business School, President of Association for Cultural Economics International) – wykład otwarty w jęz. angielskim (abstrakt i transmisja)
16:30 – 16:45: Zamknięcie konferencji
Część IV
(opcjonalna)
17:30 – 18:30: Oprowadzanie po kulisach Teatru Studio im. St. I. Witkiewicza w Warszawie (Plac Defilad 1, budynek PKiN).
Prowadzenie: Aleksandra Wiśniewska, wieloletnia kierowniczka produkcji teatralnej.
19:00 – 21:00: Wspólna kolacja w Cafe Kulturalna (płatność w zakresie własnym) (Plac Defilad 1, budynek PKiN)
Konferencja odbywa się w języku polskim, z wyjątkiem dwóch wykładów gościnnych, które zostaną wygłoszone po angielsku.
Wykłady specjalne
Prof. Trine Bille
Doktor nauk ekonomicznych (Uniwersytet w Kopenhadze), naukowo związana z Copenhagen Business School. Autorka ponad 100 artykułów naukowych z zakresu ekonomii kultury i polityki kulturalnej, publikowanych m.in. w Journal of Cultural Economics i International Journal of Cultural Policy, oraz współredaktorka podręcznika Teaching Cultural Economics. Współpracuje z wydawnictwami Routledge, Elsevier Science i Edward Elgar Publishing. Cytowana przez czołowych ekonomistów kultury, w tym B. Freya, M. Blauga, D. Throsby’ego, M. Huttera i R. Towse. Od 2018 pełni funkcję prezydentki Association of Cultural Economics International. Ekspertka Ministerstw Kultury w Danii i Norwegii oraz Królewski Teatru Duńskiego.
Prof. Karol J. Borowiecki
Profesor University of Southern Denmark, doktor ekonomii (Trinity College w Dublinie) i ekonomii historii (Uniwersytet w Lund). Należy do 5% najważniejszych ekonomistów i top-20 ekonomistów kultury na świecie (wg. Ideas RePEc). Pionier ekonomicznej historii sztuki. Autor dziesiątek uznanych na całym świecie publikacji naukowych oraz współredaktor książki o dziedzictwie kulturowym (wyd. Springer), który stał się głównym punktem odniesienia dla naukowców, praktyków i decydentów (ponad 400 tys, pobrań). Jego innowacyjne podejście badawcze znalazło uznanie w UN World Happiness Report (2019). Lider konsorcjum badawczego INCULTUM (H2020) i projektu RICHES (ERC).
Kontakt
W razie pytań prosimy o kontakt: acep@uw.edu.pl
Komitet organizacyjny
![](https://www.acep.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2021/11/ACEP-Wisniewska.jpg)
dr Aleksandra Wiśniewska
Wydział Nauk Ekonomicznych UW
Katedra Mikroekonomii
![jusypenko-02](https://www.acep.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2021/11/jusypenko-02.jpg)
Bartosz Jusypenko
Wydział Nauk Ekonomicznych UW
Katedra Mikroekonomii
![](https://www.acep.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2021/11/hardy-01.jpg)
dr Wojciech Hardy
Wydział Nauk Ekonomicznych UW
Katedra Transformacji Technologicznej
Stażystki
Barbara Błaszczak
Wiktoria Kossakowska-Wojdaszka
Studentka studiów licencjackich na kierunku Historia Sztuki oraz studiów magisterskich na kierunku Prawo z podwójnym dyplomem Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu w Poitiers. W ramach studiów skupia się na prawnych aspektach własności intelektualnej oraz jej wpływu na przemysły kreatywne. Entuzjastka językoznawstwa oraz muzyki operowej.
Mila Markiewicz
Studentka drugiego roku kierunku Artes Liberales Wydziału Artes Liberales na Uniwersytecie Warszawskim. Od czterech lat pracuje w Teatrze 6. Piętro na stanowisku bileterki. W zeszłym roku w ramach osobistych poszukiwań połączenia kultury z
biznesem odnalazła w ofercie uniwersyteckiej przedmiot „Economics of Art and Culture”. W tym roku pomaga przy organizacji Konferencji, a co za tym idzie, kontynuuje poszukiwania swojej przyszłej ścieżki badawczo-zawodowej z pomocą Ekonomii Kultury.